« julio 2019 | Inicio | octubre 2019 »

11 posts from agosto 2019

08/30/2019

Validity of the Satisfaction with Life Scale in Colombia and factorial equivalence with Spanish data

Abstract

The Satisfaction with Life Scale (SWLS) is a widely used, 5-item, 7-point Likert-type scale that measures life satisfaction. The current study aims to explore the validity of the SWLS in Colombia and its factorial equivalence with Spanish samples. The SWLS was administered to a total of 1,587 Colombian participants, including a sample of undergraduates, a sample from the general population, and a clinical sample. The internal consistency across the different samples was good (overall alpha of .89). The one-factor model found in the original scale showed a very good fit in the overall Colombian sample (RMSEA = .052, 90% CI [.034, .073]; CFI = .99; NNFI = .99). SWLS scores are significantly related to measures of valued living, emotional symptoms, negative thoughts, experiential avoidance, and cognitive fusion. The clinical sample’s mean score on the SWLS was significantly lower than the scores of the nonclinical samples. Three additional Spanish samples (N = 1057) were obtained to analyze the factorial equivalence of the SWLS in Colombia and Spain. Metric and scalar invariance were observed between countries and between Colombian males and females. In conclusion, the SWLS showed good psychometric properties in Colombia and factorial equivalence with Spanish samples.

Resumen

La Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS) es una escala ampliamente utilizada para medir satisfacción vital. Consta de 5 ítems que se responden en una escala tipo Likert de 7 puntos. El objetivo de este artículo es explorar la validez del SWLS en Colombia y la equivalencia factorial con muestras españolas. Se administró el SWLS a 1587 participantes colombianos, incluyendo una muestra de universitarios, una de población general y una muestra clínica. La consistencia interna a través de muestras fue buena (alfa global de .89). El modelo unifactorial encontrado en la escala original mostró muy buen ajuste en las muestras colombianas (RMSEA = .052, 90% CI [.034, .073]; CFI = .99; NNFI = .99). Las puntuaciones del SWLS estuvieron relacionadas significativamente con medidas de vida valiosa, síntomas emocionales, pensamientos negativos, evitación experiencial y fusión cognitiva. La puntuación promedio de la muestra clínica fue significativamente menor que las de las muestras no clínicas. Se obtuvieron tres muestras españolas (N = 1057) para analizar la equivalencia factorial del SWLS en Colombia y España. Se observó invarianza métrica y escalar entre países y entre género en Colombia. En conclusión, la SWLS mostró buenas propiedades psicométricas en Colombia y equivalencia factorial con muestras españolas.

Institución

  • Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia
  • Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España
  • Universidad de Valladolid, España
  • Centro Médico de Asturias, España
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Fechas

Received 20 August 2018; accepted 4 April 2019

Texto completo

08/28/2019

Represión estatal como dispositivo de control psicosocial en las universidades colombianas, 1981-1991

Resumen

Este artículo analiza la represión social como mecanismo de los dispositivos de control estatal para contrarrestar el malestar y la rebeldía juvenil en la Universidad Nacional de Colombia, la Universidad de Antioquia (UdeA) y la Universidad Industrial de Santander (UIS), desde 1981 hasta 1991. El análisis utilizó variables como violencia pública, violencia privada y protesta social.

Este artículo maneja una metodología cualitativa; para ello, realizó entrevistas semiestructuradas a 35 personas, siguiendo un modelo narrativo, las cuales entre 1981-1991 fueron activistas políticos o simpatizantes de izquierda en las universidades mencionadas. Tal información fue correlacionada con las estadísticas de asesinatos y desapariciones del Centro Nacional de Memoria Histórica y de Vidas Silenciadas. Los hallazgos evidencian una represión urbana dirigida a estudiantes simpatizantes de la izquierda; de otro lado, dicha represión es significativa en espacialidades específicas. Lo anterior revalida la tesis según la cual la violencia, más que un efecto nacional, debe ser entendida como una causa local. El presente artículo contribuye a los estudios psicosociales de la violencia, pues pone en consideración que esta no es solamente un síntoma irracional, sino que, por el contrario, hace parte probablemente de una red consciente de represión personal y colectiva, orquestada como mecanismo conductual por el establishment.

Abstract

This article analyzes social repression as a mechanism of state control devices to counteract the malaise and youthful rebellion in the National University of Colombia (UNAL), Antioquia (UdeA) and Industrial de Santander (UIS), from 1981 to 1991. The hypothesis is based on the theory of devices delineated by Michel Foucault and Giorgio Agamben in the transition from disciplinary societies to control societies. The analysis used variables such as public violence, private violence and social protest. This article handles a qualitative research methodology, for this, semi-structured interviews were conducted following a narrative model to thirty-five people, who between 1981-1991 were political activists or sympathizers of the left in previously mentioned universities; this information was correlated with the statistics of murders and disappearances of the National Center of Historical Memory and Silenced Lives. The findings show an urban repression directed mostly at sympathetic students of the left, on the other hand, this repression is significant in specific spatialities, which revalidates that violence rather than a national effect should be understood as a local cause. This article contributes to the psychosocial studies of violence, since it considers that it is not only an irrational symptom, on the contrary, it is likely to be part of a conscious network of personal and collective repression orchestrated as a behavioral mechanism by the establishment.

Institución

  • Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia
  • Grupo Grupo Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico Educativas (PSORHE)
  • Grupo de Investigación en Población, Ambiente y Desarrollo (G-PAD)
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Fechas

Recibido el 31 de enero de 2019; aceptado el 8 de julio de 2019

Texto completo

08/27/2019

Sostenibilidad, stakeholders y crisis de empresa: un análisis estructurado de percepciones

Resumen

La realidad revela que los stakeholders de una empresa, por lo general ostentan intereses diversos. Sin embargo, ante una crisis se espera que se les conceda una importancia ecuánime en cuanto a la solución de sus dificultades inmediatas. El presente trabajo propone evaluar el grado de imparcialidad en la percepción de la importancia de los stakeholders sobre lo que ellos reclaman y afirman. Para ello, se valoran los conceptos de influencia, interés, legitimidad y urgencia en un escenario de crisis de empresa. El estudio evalúa un caso real ocurrido en Colombia, mediante un análisis de correspondencia múltiple aplicado sobre las percepciones de profesionales de diferentes nacionalidades, en su etapa de formación gerencial. A partir de los resultados obtenidos, se observa un comportamiento contradictorio en la percepción de dichos profesionales. Se concluye que estos hallazgos pueden representar retos pedagógicos y gerenciales, considerando que aún se encuentran sesgos respecto a la importancia de cada stakeholder en el contexto estudiado.

Abstract

Reality reveals that a company’s stakeholders used to have different and conflicting interests. However, in the face of a crisis, it is expected that they will be given appropriate importance in terms of solving their immediate difficulties. The present work proposes to evaluate the degree of impartiality in the importance perception of various stakeholders about what they claim and affirm. For this purpose, the concepts of influence, interest, legitimacy, and urgency are tested in an organizational crisis scenario. The study consists of the evaluation of a real case that occurred in Colombia, through a multiple correspondence analysis applied to the perceptions of several professionals of different nationalities, in their stage of managerial education. Based on obtained results, the study identifies a contradictory behavior in such professional’s perceptions. It is concluded, therefore, that these findings can represent both pedagogical and managerial challenges, since there are specific biases found regarding the relative importance that each stakeholder should have in the context studied.

Institución

  • Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Fechas

Recibido 11 de julio de 2019, Aceptado 12 de agosto de 2019, Online 30 de agosto de 2019

Códigos JEL / JEL Clasification

D23, H84, M14, Q01

Texto completo

08/26/2019

O papel mediador da autorrevelação sexual na relação entre a expressão de sentimentos e a satisfação sexual em adultos heterossexuais

Resumo

O objetivo de deste estudo foi testar um modelo de mediação da expressão de sentimentos e a satisfação sexual via autorrevelação, enquanto processo, é uma variável mediadora significativa da associação entre a expressão de sentimentos e a satisfação sexual. A amostra deste estudo foi constituída por 564 participantes (370 mulheres, 65,60%), cisgénero, heterossexuais, numa relação diádica de exclusividade e compromisso. Foram testados dois modelos: um modelo de mediação simples e um modelo de mediação moderada, sendo este último usado para testa a influência do género no modelo de mediação. Os resultados demonstraram que, globalmente, homens e mulheres apresentaram valores médios idênticos na autorrevelação sexual e satisfação sexual; se contudo, na expressão de sentimentos, as mulheres apresentaram valores significativamente superiores. A expressão de sentimentos revelou-se uma variável preditora significativa da satisfação sexual e a autorrevelação sexual como uma variável parcialmente mediadora do modelo. No entanto, o género não modera a expressão de sentimentos e a autorrevelação. O presente estudo demonstra que a expressão de sentimentos e a autorrevelação sexual são importantes aspetos da satisfação sexual de ambos os géneros.

Abstract

The present study had the main goal of testing a mediation model of expression of feelings and sexual satisfaction via sexual self-disclosure, trying to understand if the process of sexual self-disclosure is a significant mediator variable of the association between expression of feelings and sexual satisfaction. The sample of this study comprised by 564 cisgender, heterosexual participants (370 women, 65.60%), who were in a dyadic and exclusive relationship of commitment. Two models were tested: a simple mediation model and a moderate mediation model in which the objective is to test the influence of gender on the of mediation. Overall, results showed that men and women had similar mean values for sexual self-disclosure and sexual satisfaction, however, a significantly higher expression of feelings was found in women compared to men. The results demonstrated that expression of feelings was a significant predictor variable of sexual satisfaction and that sexual self-disclosure is partially a mediator variable of the tested model. Gender did not moderate the association between expression of feelings and sexual self-disclosure. The present study shows that expression of feelings and sexual self-disclosure are important aspects of sexual satisfaction in both genders.

Institución

  • CICPSI, Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
  • Escola de Psicologia e Ciências da Vida (EPCV), Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (ULHT) de Lisboa, Portugal
  • CPUP, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Porto, Portugal
  • HEI-LAB: Digital Human-Environment Lab/ULHT, Lisboa, Portugal
  • Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Cis-IUL, Lisboa, Portugal
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Fechas

Recibido el 31 de julio de 2018; aceptado el 5 de junio de 2019

Texto completo

08/24/2019

Profile and neuropsychological differences in adolescent students with and without dyslexia

Abstract

Dyslexia is a problem of increasing prevalence in school-age students. The latest experiences in the application of neuropsychology to education are interesting because they allow for the evaluation of different neuropsychological variables to obtain a better understanding of the learning processes of students in this population for specific subsequent interventions. The purpose of this study was to explore the following neuropsychological variables related to reading in adolescent students with and without dyslexia. The sample consisted of 60 students between 13 and 15 years of age, 30 with dyslexia and 30 without. The King Devick test was used to assess the saccadic eye movements, specifically the fast and automated denomination of digits; the Harris laterality test was used to evaluate functional laterality, and the ENFEN test for executive functions. The results revealed significant differences between the two groups. Students with dyslexia scored lower on the three neuropsychological skills assessed. These findings suggest that students with dyslexia may manifest poorer performance in those neuropsychological skills that are key to reader development.

Resumen

La dislexia es un problema que cada vez afecta más al alumnado en edad escolar. Las últimas experiencias de aplicación de la neuropsicología al ámbito educativo resultan interesantes porque van a permitir evaluar distintas variables neuropsicológicas con el objeto de comprender mejor los procesos de aprendizaje del alumnado para plantear posteriormente intervenciones específicas en esta población. El propósito de este estudio fue explorar variables neuropsicológicas relacionadas con la lectura y escritura en estudiantes con y sin dislexia. La muestra estuvo compuesta por 60 estudiantes de entre 13 y 15 años, 30 con dislexia y treinta sin dislexia.

La prueba King Devick fue utilizada para valorar los movimientos oculares sacádicos, la prueba de la lateralidad de Harris para evaluar la lateralidad y la prueba ENFEN para las funciones ejecutivas. Los resultados revelaron diferencias significativas entre los dos grupos. Los estudiantes con dislexia obtuvieron puntuaciones más bajas en las tres habilidades neuropsicológicas evaluadas. Estos hallazgos sugieren que los niños con dislexia podrían manifestar un peor desempeño en habilidades neuropsicológicas que son clave para el desarrollo lector y escritor.

Institución

  • Department of Educational Psychology and Psychobiology, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), Logroño, Spain
  • Department of Psychobiology and Methodology in Behavioral Sciences, Universidad Complutense de Madrid (UCM), Madrid, Spain
  • Faculty of Health Sciences, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), Logroño, Spain
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Fechas

Received 17 July 2018; accepted 21 November 2018

Texto completo

08/23/2019

Inducción de estados afectivos a través de imágenes. Segunda validación colombiana del Sistema Internacional de Imágenes Afectivas (IAPS)

Resumen

El objetivo del presente estudio es validar un segundo grupo de imágenes del Sistema Internacional de Imágenes Afectiva (IAPS) en población colombiana, con el fin de aumentar el banco de imágenes que puedan ser utilizadas en investigaciones en los campos de la emoción, la atención y la memoria, entre otros. Se validaron 240 imágenes pertenecientes a los conjuntos 15, 16, 17 y 18 del IAPS en una muestra de 1.222 personas provenientes de cinco ciudades del país (Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla y Bucaramanga). Para evaluar la respuesta emocional ante las imágenes en las dimensiones de valencia, arousal y dominancia se utilizó el Self-Assessment Manikin (SAM). Los resultados mostraron que las imágenes se distribuyeron de la forma esperada en el espacio afectivo bidimensional compuesto por las dimensiones de valencia y arousal. Se identificó un sesgo emocional positivo en los hombres y un sesgo emocional negativo en las mujeres. Las diferencias entre regiones y estrato socioeconómico se presentaron únicamente en arousal y dominancia, no en valencia. En conjunto, los resultados sugieren que estas imágenes pueden ser utilizadas para inducir estados afectivos en la población colombiana de forma controlada, lo que permite su uso para el estudio científico y experimental de diferentes procesos psicológicos, como la emoción, la motivación y la atención.

Abstract

The aim of this study was to validate a second group of images of the International Affective Pictures System (IAPS) in Colombian population, in order to increase the bank of images that can be used in research in the fields of emotion, attention and memory, among others. 240 pictures belonging to sets 15, 16, 17 and 18 of the IAPS were validated in a sample of 1222 participants from five cities in the country (Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla and Bucaramanga). To assess the emotional response to images in the valence, arousal and dominance dimensions, the Self-Assessment Manikin (SAM) was used. The results showed that the pictures were distributed as expected in the two-dimensional affective space composed of the valence and arousal dimensions. A positive emotional bias was identified in men and a negative emotional bias in women. The differences between regions and socioeconomic strata were presented only in arousal and dominance, not in valence. Together, the results suggest that these images can be used to induce affective states in the Colombian population in a controlled manner, which allows their use for the scientific and experimental study of different psychological processes, such as emotion, motivation and attention.

Institución

  • Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia
  • Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia
  • Pontificia Universidad Javeriana, Cali, Colombia
  • Universidad CES, Medellín, Colombia
  • Universidad de la Costa (CUC), Barranquilla, Colombia
  • Universidad Icesi, Cali, Colombia
  • Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga, Colombia
  • Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia
  • Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia
  • Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia
  • Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Fechas

Recibido el 8 de marzo de 2019; aceptado el 13 de agosto de 2019

Texto completo