« julio 2017 | Inicio | septiembre 2017 »

3 posts from agosto 2017

08/24/2017

Millennials sex differences on Snapchat perceived privacy

Abstract

Snapchat offers a distinctive feature from other social networks in that its users control the visibility of the contents they share with others by defining how long these contents may be available. Snapchat is changing the way men and women perceive online information privacy and content management. This paper aims to illustrate the relevance of social representation theory to evaluate perceived privacy in Snapchat users, with a sample of 268 young adults residing in Bogotá. A survey method was employed for data collection purposes. The results reveal that Snapchat users are concerned about their networks’ privacy, with no significant sex differences, although men's perception of Snapchat privacy is safer than that of women. Finally, a discussion is presented as to the limitations and implications of these results for further studies.

Resumen

De las redes sociales existentes, Snapchat ofrece a sus usuarios el rasgo distintivo de permitirles controlar el tiempo que será visible el contenido que comparten con otros. Snapchat plantea un cambio en la manera cómo se concibe la privacidad de la información y el manejo de contenidos online por parte de hombres y mujeres. El objetivo de este trabajo es ilustrar la relevancia de la teoría de representaciones sociales para evaluar la privacidad percibida en usuarios de Snapchat a través de una muestra de 268 adultos jóvenes residentes en Bogotá. Con el diseño y aplicación de una encuesta especialmente adaptada se pudo observar que a los usuarios de Snapchat les preocupa la privacidad de sus redes sin que existan diferencias significativas por sexo; aunque, en comparación con sus pares femeninos, los hombres perciben que Snapchat es más segura. El artículo finaliza con una discusión sobre las limitaciones e implicaciones de estos resultados para futuros estudios.

Institución

  • Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia
  • Copyright © 2017. Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Fechas

Recibido 15 marzo 2017, Aceptado 24 agosto 2017

Texto completo

08/15/2017

Análisis del autoconcepto en las víctimas de violencia de género entre adolescentes

Resumen

El objetivo de esta investigación es analizar el autoconcepto en las víctimas de violencia de género entre adolescentes. Habiéndose constatado una menor autoestima en las víctimas de este tipo de violencia, se pretende comprobar si sucede lo mismo con el componente cognitivo de la visión que cada uno tenemos de nosotros mismos y que constituye el autoconcepto. Se ha utilizado una muestra compuesta por 266 adolescentes españoles con edades comprendidas entre los 14 y 19 años, que cursan estudios de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Se observa interacción significativa del género y la edad con el autoconcepto en adolescentes que sufren violencia en su relación, y las chicas con edades comprendidas entre los 16-17 años son el grupo de mayor vulnerabilidad. Son ellas las que presentan más bajo autoconcepto emocional y físico; así se constata que a medida que aumenta la edad, la prevalencia de este tipo de violencia se hace mayor. De cara a prevenir y paliar los efectos de la violencia de pareja en adolescentes, los programas de prevención deben incluir dentro de sus áreas de actuación acciones de educación emocional, que ayuden a mejorar el autoconcepto emocional de las víctimas.

Abstract

This paper seeks to analyse self-concept in gender-based violence victims amongst adolescents. Having noticed a lower self-esteem in the victims of this type of violence, the authors wanted to verify whether the same effect takes place with the cognitive component of the vision that we each have of ourselves, which constitutes the self-concept. The population sample consisted of 266 Spanish adolescents aged between 14 and 19 years attending middle school or high school. A significant interaction is observed between gender and age and self-concept in adolescents that suffer violence in their relationship. Similarly, girls aged 16-17 are the most vulnerable group. The latter have the lowest emotional and physical self-concept. Thus, it is corroborated that the prevalence of this type of violence becomes greater as age increases. In order to prevent and mitigate the effects of gender-based violence on adolescents, prevention programs must include emotional education aspects within their areas of action, so as to help improve the emotional self-concept of the victims.

Institución

  • Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia
  • Copyright © 2017. Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Fechas

Recibido 09 junio 2017, Aceptado 15 agosto 2017

Texto completo

08/10/2017

Qualidade percebida, satisfação e recomendação de serviços em equipamentos odontológicos

Resumo

O objetivo deste trabalho foi identificar os atributos específicos de qualidade de serviços na percepção dos clientes de empresas de manutenção e equipamentos odontológicos, e mensurar os impactos da qualidade geral percebida e da satisfação na intenção de recomendar. Para tanto, realizou‐se uma pesquisa, um survey online com 154 dentistas, precedida por uma fase exploratório‐qualitativa. A análise dos dados revelou que as dimensões empatia e tangíveis foram as mais importantes da qualidade percebida. Além disso, qualidade e satisfação explicam 82,4% da intenção dos dentistas recomendarem a marca que lhes presta serviços de manutenção de equipamentos odontológicos.

Abstract

The purpose of the study was to identify specific attributes of perceived quality of dental equipment maintenance service providers. The authors also wanted to measure the impact of general perceived quality and satisfaction on the intention to recommend the provider. To accomplish these goals, an online survey, which was preceded by a qualitative and exploratory phase, was conducted with 154 dentists. The data analysis showed that Empathy and Tangibles were the most relevant dimensions of perceived quality. Furthermore, perceived general quality and satisfaction explained 82.4% of dentist intention to recommend their dental equipment maintenance service providers.

Institución

  • Copyright © 2017. Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Fechas

Recibido 09 enero 2017, Aceptado 10 agosto 2017

Códigos JEL / JEL Clasification

M10, M30, M31, M39

Texto completo