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03/01/2017

Effects of Goal Clarification on Impulsivity and Academic Procrastination of College Students

Abstract

Nearly 50% of the college population struggles with academic procrastination, which is an impulsivity problem that often leads to emotional difficulties and college dropout. This study aimed to assess whether an online intervention on clarification of academic goals could reduce impulsivity and academic procrastination in college students. Forty-eight participants were assigned to three different types of interventions: (a) SMART-type goal clarification treatment (setting specific, measurable, agreed upon, realistic and time-based goals); (b) instructional intervention for the abandonment of procrastination (conventional self-help type intervention); and (c) a waiting list. Only SMART intervention produced a statistically significant decrease in impulsivity (measured in terms of a hyperbolic discounting test; Whelan & McHugh, 2009), and academic procrastination (measured with the Procrastination Assessment Scale-Student – PASS), in both cases with small-to-moderate treatment effects. In conclusion, the study showed that online SMART-type goal clarification led to positive changes in impulsiveness and academic procrastination of college students, whereas a self-help protocol failed to produce similar effects. Potential reasons for reduced treatment effects of the SMART intervention are examined (e.g., experimental control). Also, prospective lines of research are discussed in view of the scarcity of experimental studies in this area.

Resumen

Cerca del 50% de la población universitaria experimenta procrastinación académica, un problema asociado con impulsividad, dificultades emocionales y deserción. El estudio evaluó si una intervención en línea en clarificación de metas académicas reduce la impulsividad y la procrastinación académica de estudiantes universitarios. Cuarenta y ocho estudiantes fueron distribuidos en tres tipos de intervención: (a) clarificación de metas tipo SMART (establecer metas específicas, acordadas en colaboración, medibles, realistas, y basadas en criterios temporales); (b) seguimiento de instrucciones para abandonar la procrastinación (protocolo convencional de tipo autoayuda), y (c) lista de espera. La intervención SMART fue la única que produjo una disminución estadísticamente significativa en impulsividad —medida en términos de descuento hiperbólico (Whelan & McHugh, 2009)— y procrastinación académica —medida a través del Procrastination Assessment Scale-Student (PASS)—, en ambos casos con efectos de tratamiento de pequeños a moderados. En conclusión, el estudio demostró la efectividad de un protocolo en línea de clarificación de metas tipo SMART para reducir la impulsividad y la procrastinación académica de estudiantes universitarios, efectos que no fueron encontrados con la implementación de un protocolo de tipo autoayuda. Se discuten posibles razones por las cuales los efectos del tratamiento SMART no fueron mayores (e.g., control experimental), y líneas potenciales de investigación a futuro, esto especialmente considerando los escasos estudios experimentales en esta área.

Institución

  • Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia
  • Copyright © 2017. Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Fechas

Recibido 26 de octubre 2016, Aceptado 01 de marzo 2017

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